Dolto kollokvium a Francia Intézetben

Françoise Dolto (1908-1988) francia gyermekorvos, gyermekpszicho-analitikus munkájának méltatására nemzetközi kollokviumot tartottak a Francia Intézetben április 18-19-én.

A kollokvium megszervezésének háttérmunkája kollégánk Erdélyi Ágnes pszichológus érdeme, aki párizsi gyermek intézményekben végzi klinikai szakképzését.

Françoise Dolto a pszichoanalitikus irány harmadik nemzedékéhez sorolható, aki mesterei között tartotta számon a magyar Ferenczi Sándort is. Egészen sajátos módon értelmezte az analitikusi munkát, magát pl. „nevelő orvosnak” nevezte. Nálunk inkább kortársa Winnicott ismert, de francia nyelvterületen Dolto népszerűbb és ismertebb a 60-as, 70-es években tartott rádiós műsorainak, valamint nyílt szupervíziós csoportjainak köszönhetően.

Kritikusai azzal vádolták, hogy „kitolja az utcára az analitkus díványt.” Érdeklődésének fő területe az anya gyerek kapcsolat különös tekintettel az első három életévre. Nagy jelentőséget tulajdonított a nyelvnek, a beszédfejlődés és a testkép kialakulását teljes egységben feltételezte, a beszédnek terápiájában is különös jelentőséget adott sajátos megfogalmazásaival.

A mostani konferencia jelentőségét az adta, hogy nem volt még hasonló hazánkban, holott Dolto tanítványai között magyarok is voltak.

A kollokvium neves előadói között Georges Juttner, Yannick François, Füzesséry Éva*, dr. Ritter Andrea, dr. Erdélyi Ildikó**, dr. Bagdy Emőke**, dr. Hámori Eszter***, dr. Sepsi Enikő** előadásai világították meg különböző szempontból Dolto munkásságának módszertani és elméleti hátterét.  A Bethesdát ketten képviseltük, az érdekes előadások mellett jó volt látnunk Erdélyi Ágnes pszichológusunk szakmai sikerét, melyhez szívből gratulálunk.

-rgy-

*(Sorbonne, Paris)

**(Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészettudományi Kar)

***(Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Kar)

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support