Kisokos a kütyühasználat útvesztőihez 1. rész

Digitális korunkban egyre fontosabbá válik, hogy tisztában legyünk a telefon- és számítógép-használat korai és túlzott használatának kockázataival mind a kisgyermekek, mind a szülők körében. Tagadhatatlan, hogy a technológia életünk szerves részévé vált, számos előnnyel és lehetőséggel jár. Szülőként azonban meg kell találnunk a finom egyensúlyt azon előnyök és potenciális kockázatok között, amelyekkel gyermekeink szembesülhetnek az eszközökkel való interakció során. Mohácsi Magdolna klinikai szakpszichológusunkkal beszélgettünk a „kütyüzés” lehetséges következményeiről, kockázatairól és olyan stratégiákról, amelyek elősegítik a technológia egészséges és felelősségteljes használatát fiataljaink és szüleik körében. 

Mi a túl sok telefonhasználat és mi a jele ennek? Milyen pszichés következményei lehetnek a kütyüzésnek? 

A gyermekek és a szülők telefonozási szokásainak hatását jelenleg is kutatják, ezért nehéz a hosszútávú következményeket látni. Hatásuk azonban nem vonható kétségbe. Léteznek már nemzetközi ajánlások, például a WHO (World Health Organization) részéről, arra vonatkozóan, hogy egy adott életkorban mennyi eszközhasználat a megengedett. 

E szerint két éves kor alatt egyáltalán nem szabad a gyermekeket kütyük elé tenni. Az első három év egy kiemelten szenzitív és meghatározó periódus. A kognitív- és társas-érzelmi fejlődése ilyenkor a legintenzívebb a gyermekeknek. Különböző érzékszervi hatások által felfedezik a környezetüket és a szociális tevékenységek, a mozgás, a hagyományos játék által nagyon jól fejlődik az idegrendszer. Ezekre van ebben az időszakban a legnagyobb szüksége a gyermekeknek. A hosszú távú hatásait még nem látjuk annak, ha a gyermekeket pelenkázás közben folyton a telefonnal kötik le, de feltételezhető, hogy mivel a nem a hagyományos interakciókat kapja, negatív hatással lesz a gyermek fejlődésére.

Ovis korban maximum napi fél óra, később, iskolás korra már nincs kifejezett WHO ajánlás. A fontos  kérdés ekkor már az, hogy mennyire szorulnak háttérbe az egyéb tevékenységek. Ha a gyermek a suli után egyedül csak a telefonján lóg, vagy számítógépezik, az már túlzott használatnak minősül. Ekkor az alvás, étkezés, tanulás, mozgás, szociális interakciók lennének az elsődleges feladatai a gyermeknek, illetve más szabadidős tevékenységek. Ezek után ott lehet a sorban a telefonozás is, de csak napi maximum 1-2 óra engedélyezhető. Ha ennél többről van szó, az már negatív hatással lehet a gyermek pszichés és fizikai állapotára. Ingerültebbé, agresszívabbá válhat, megzavarhatja az alvás mennyiségét és minőségét, az étkezési szokásait. Romlás következhet be az iskolai teljesítményben is. Természetesen ezek nem csak a kütyühasználat miatt alakulhatnak ki, sok más tényező is szerepet játszhat ebben , de mégis fontos tudni, milyen hatásokkal járhat a tevékenység.

Kisokos a kütyühasználat útvesztőihez

Bár nincs egy konkrét meghatározás, hogy hol van az, ami már sok.  Azonban  – a gyermek életét és ritmusát tekintve-  akkor van probléma, amikor elbillen az egyensúly a kütyüzés és a többi tevékenység között. Közhelynek számít, de a mozgás és a társas kapcsolatok szerepe a kamaszkorban nagy hatással van a személyiségfejlődésre és az identitás alakulására. A tartalmas személyes kapcsolatok, a nem verbális jelzések, a hagyományos szabadidős tevékenységek sokat fejlesztenek. Ezért is fontos, hogy ezeket ne telefonozással helyettesítse a gyermek. 

Gyakran találkozunk hangulati problémákkal, amelyek kialakulásához a túlzott digitális eszközhasználat is hozzájárulhat. Depresszió esetén befelé forduló, bezárkózó viselkedés jellemző, beszűkül az érdeklődési kör, a szociális kapcsolatok is szegényessé válnak. A digitális eszközhasználatba való menekülés által pedig tovább mélyülnek a problémák. 

A közösségi média használata is hozzájárulhat szorongásos-hangulati panaszok megjelenéséhez. Negatív énkép alakulhat ki azáltal, hogy milyen ideált látnak a képernyőn a fiatalok. Megjelenik a tökéletességre törekvés, és ez tovagyűrűzhet odáig, hogy a negatív énkép egy testképzavarral párosul. A túlzott eszközhasználattal mozgásszegény életmód is kialakulhat, vagy akár ez étkezési szokások is felborulnak, az elhízás veszélye is fennáll. Ennek következtében szorongásos-hangulati problémák jelennek meg. 

Gyakran hallani a ’bullying’ jelenségéről is (bántások, konfliktusok, szándékos sértegetések, a másik egyén megszégyenítése a kortárs kapcsolatokban), ami szintén hangulati-szorongásos tünetképződést tud beindítani. Ennek egy modern változata a „cyber bullying” (internetes zaklatás), ami hozzájárulhat a depresszió kialakulásához.  Ilyenkor fontos, hogy a fiatal rendelkezzen egészséges megküzdési stratégiákkal, valamint kellő szülői támogatással, egészséges iskolai, szociális környezettel, akik figyelnek rá, segítenek a megelőzésben és megfelelő módon támogatják, ha baj van.

Természetesen az eszközhasználat önmagában nem vezet egyértelműen a fenti problémákhoz. Egyszerre mindig több tényező fennállása szükséges hozzá.  Amikor a gyermeknél funkcióromlás követezik be – iskolai vagy családi életét, egyéb tevékenységeit tartósan negatívan befolyásolja –mindenképp javasolt szakmai segítséget kérni. Érdemes háziorvoshoz, pszichiáterhez, pszichológushoz fordulni, pedagógiai szakszolgálatot felkeresni.  

Folytatása következik…

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support